Select Language

TECHNICKÉ RADY

Zapalovací svíčky pod lupou

Výběr správných zapalovacích svíček má na chod motoru zásadní vliv. V následující sekci naleznete podrobnější informace, které vám pomohou s výběrem správných součástek pro váš vůz. Dozvíte se také o významu a účelu některých technologických prvků.

Jak funguje zapalovací svíčka?

Nejprve je třeba zmínit, že benzínové motory mají zapalovací svíčky, dieselové motory je nemají. U benzinových motorů dochází k zapálení směsi z vnějšího podnětu: směs paliva a vzduchu stlačená během kompresního cyklu je zažehnuta elektrickou jiskrou zapalovací svíčky. 

Zapalovací svíčka vytváří jiskry

Mezi elektrodami zapalovací svíčky přeskočí v důsledku napětí vytvořeného cívkou zapalování jiskra. Čelo plamene zažehnutého jiskrou se šíří spalovací komorou, dokud veškerá směs nevyhoří. Uvolněná energie zvýší teplotu a dochází k rychlému růstu tlaku uvnitř válce, který stlačuje píst dolů. Pohyb pístu je ojnicí přenášen na klikovou hřídel. Otáčivý pohyb se prostřednictvím spojky přenáší dále do převodovky a na osy hnaných náprav. 

Požadavky, které musí splňovat zapalovací svíčky

Pokud má motor běžet plynule, s vysokým výkonem a nízkou spotřebou, je nutné splnit několik požadavků: ve válci musí být správné množství směsi paliva a vzduchu v optimálním poměru a mezi elektrodami musí v předem stanovený čas přeskočit vysokoenergetická zapalovací jiskra. Proto musí zapalovací svíčky splňovat ty nejpřísnější požadavky na funkčnost: musí generovat jiskru s vysokou zápalnou energií, a to i během několikahodinové jízdy ve vysokých otáčkách nebo při popojíždění v hustém provozu. Spolehlivé zapalování musí být zajištěno i při teplotách kolem -20 °C. Špičkové zapalovací svíčky nabízejí nízkoemisní spalování a optimální spotřebu paliva.  Zapalovací svíčky Champion® jsou konstruovány a vyráběny z prvotřídních materiálů, aby dlouhodobě vyhovovaly těmto extrémním požadavkům. 

Technologie pod lupou: Jaké součásti tvoří zapalovací svíčku?

VŠECHNY ZAPALOVACÍ SVÍČKY CHAMPION® JSOU SESTAVENY ZE ČTYŘ HLAVNÍCH PRVKŮ 

Většina současných zapalovacích svíček má odrušovací rezistory, které odstraňují nežádoucí rušení rádiového signálu. 

  1. Kovové těleso se závitem a šestihranem (vyrobeno z extrudované oceli) přilne ke spalovací komoře a zároveň umožňuje výměnu zapalovací svíčky. Každá zapalovací svíčka má optimální rozsah pracovních teplot. 
  2. Izolátor zamezuje přeskoku vysokého napětí na jakoukoliv jinou část vozu kromě mezery svíčky a odvádí spalovací teplo do hlavy válců (a do chladicího systému). 
  3. Jiskra, která zažehne směs, vzniká mezi zemnicí a středovou elektrodou. Pokud se hovoří o mezeře (odtrhu) svíčky, je to právě mezera středovou a zemnicí elektrodou. Tuto mezeru musí zapalovací jiskra přeskočit.
  4. Na horní straně je koncovka, které se připojuje k systému zapalování. 

Životnost závislá na komponentech

Výkonnost a trvanlivost zapalovací svíčky je dána charakteristikami každé z jejích komponent. To je fakt. Proto používáme širokou škálu komponent, abychom vám mohli nabídnout co nejširší sortiment zapalovacích svíček Champion®. Jejich uplatnění je výsledkem technologického vývoje a poskytuje míru odolnosti, jakou tyto komponenty musí z podstaty své funkce disponovat. Stručně řečeno, různé konstrukční prvky zapalovací svíčky různým způsobem ovlivňují životnost a účinnost produktu jako celku. Společnost Champion® uvádí technologické prvky a komponenty všech produktů na obalu, abyste měli k dispozici všechny užitečné informace k výběru správné zapalovací svíčky odpovídající vašim potřebám.

SOUVISEJÍCÍ TÉMATA

{{lede.date | date:'dd-MMM-yyyy'}}{{lede.tags.length > 0 && lede.date ? ' | ' : ''}}{{lede.tags.join(', ')}}
nabíjení...